Połącz się z nami

Magazyn Opolski

PODRÓŻE

Most na Niebie

Jedną z turystycznych atrakcji Ella jest Most Dziewięciu Łuków (Nine Arch Bridge). Ella to górska miejscowość na Sri Lance, do której turyści przyjeżdżają by odpocząć od upałów i wybrać się na górski trekking. Wokół Ella wiele jest herbacianych pól, wodospadów i jaskiń. Wśród malowniczych gór jak wstążka wije się linia kolejowa wybudowana przez Brytyjczyków w czasach kolonialnych. Prowadzi z Kandy do Badulla. Zaraz za Ella (przed Demodara) pociąg wyjeżdża z tunelu i przejeżdża przez Most Dziewięciu Łuków zwany inaczej Mostem na Niebie.

Mężczyzna przebrany za diabła

Jak podaje wikipedia głównym projektantem wiaduktu był Harold Cuthbert Marwood z Departamentu Budowy Kolei Ceylonu, a budował go P.K. Appuhami w porozumieniu z brytyjskimi inżynierami. Appuhami był bębniarzem i tancerzem w lokalnej grupie ludowej. Miejscowa historia mówi, że gdy przebrany w diabelski strój wracał z  ceremonii thovil napotkał brytyjskiego urzędnika, który badał teren, gdzie miała powstać linia kolejowa. Zaoferował pomoc w poszukiwaniu robotników z okolicznych wiosek. Nie był to łatwy obszar na budowę: strome nachylenia, głębokie doliny, trudny dostęp i dzika dżungla wokół. Miękka i niestabilna gleba w miejscu gdzie miał powstać wiadukt stanęła na drodze do ukończenia wiaduktu przez Brytyjczyków. Wtedy z pomocą przyszedł Appuhami, który nigdy wcześniej nie budował mostów, ale zdobył zaufanie inżynierów brytyjskich. Z miejscowymi robotnikami zrzucił do wąwozu olbrzymie skały by wzmocnić grunt i oparł na nich olbrzymie kolumny. Podobno most został ukończony w niewiele ponad rok, a koszt był tak niski, że brytyjscy inżynierowie mieli wątpliwości co do jego wytrzymałości. Appuhami zaoferował, że położy się pod wiaduktem na czas pierwszego próbnego przejazdu pociągu. Było to w 1921 roku. Wiadukt wytrzymał i Appuhami otrzymał pełną kwotę na którą opiewała umowa. 

Bez stali

Most Dziewięciu Łuków zbudowany jest z kamienia, cegieł i cementu, bez użycia stali. Stal przydzielona do budowy mostu była bardziej potrzebna na froncie I Wojny Światowej, była towarem deficytowym.
Wiadukt położony jest na wysokości 944 m n.p.m., ma 91 metrów długości, jest wysoki na prawie 25 m, a jego szerokość wynosi ok. 7,5 m. Wiadukt stoi już prawie 100 lat i funkcjonuje do dnia dzisiejszego. Jest najlepszym przykładem konstrukcji z czasów kolonii brytyjskiej, dokonaniem architektonicznym i ludzkiej pomysłowości.

Atrakcja Ella

Wąwóz z Mostem Dziewięciu Łuków jest bez wątpienia jednym z najbardziej malowniczych miejsc na drodze lankijskiej kolei. Stoi dumnie w przepięknym miejscu otoczonym dżunglą i plantacjami herbaty. Kilka razy dziennie przejeżdża tędy pociąg, który jest dużą atrakcją dla turystów odwiedzających Ella, a także dla pasażerów pociągu. Najlepiej oglądać go ze zbocza gór, na których rozsiane są domki z tarasami do obserwacji przejeżdżających pociągów. Można się tam napić soku ze świeżych owoców, zimnego piwa, a czasem coś zjeść.

www.dowietnamu.pl

Fotograf, podróżnik. Przez kilkanaście lat pracował jako fotoreporter w opolskim oddziale Gazety Wyborczej. Jego zdjęcia ukazywały się w dziennikach, tygodnikach i miesięcznikach ogólnopolskich: Rzeczpospolita, Polityka, Wprost, Newsweek, Przekrój, Viva, Super Express, Fakt, Business Week… Teraz jest wolnym strzelcem. Specjalizuje się w fotografii reporterskiej, ślubnej i portretowej. Jego drugą pasją jest podróżowanie. Kocha Azję, w której spędza kilka miesięcy w roku. Prowadzi blog podróżniczy www.dowietnamu.pl

Więcej w PODRÓŻE

Do góry
Skip to content