BIZNES
Dlaczego warto obejrzeć historię McDonalda? – McImperium/The founder
McDonald, kultowy lokal, który znają wszyscy. Lokal, którego przedstawiać nie trzeba (Wiem,że tęsknicie). W obecnej sytuacji tęsknimy nieco za słynnym hamburgerem z ogórkiem, sałatką. Zamknięte McDonaldy przypominają kadr z gry „Last of Us”. W opolu mamy McDonald przy ulicy Ozimskiej 197 na Malince, na wrocławskiej 104 oraz w Solarisie na Pl.kopernika.
Film ma tytuł McImperium. W oryginale tytuł brzmi „The Founder” co możemy tłumaczyć jako znalazca, wynalazca lub wizjoner. Pokazuje też podział ludzi na zamknięte i otwarte umysły. Co trzeba mieć w biznesie? Kluczowa jest oczywiście wizja.
Reżyserem filmu jest John Lee Hancock, ktory stworzył Oscarowego „Big Mike’a” z Sandrą Bullock w roli głownej. Ważnym aspektem filmu,że historia przedstawiona jest bardzo prawdziwie, rzeczywiście. Przypomina ona dokument. Skupmy się jednak na aspekcie biznesowym bo taki jestt mój cel. Poznajemy oto Raya Crocka (Michaela Keaton). Zwyczajny sprzedawca/akwizytor idzie do restauracji McDonalds i zamawia sobie hamburgery. Jest oczarowany szybkością dań,pomysłem itd.
Tymczasem bracia Dick (Nick Offerman) i Mac (John Caroll Lynch) pokazani są jako ludzie o nieco zamkniętych umysłach. Przypominają ludzi, ktorzy wiecznie są na NIE. Każdy z nas zna takich ludzi. Kiedy im coś proponujemy oni na to: Nie czasem argumentając nie bo nie. Większość ludzi nie jest otwartych na coś czego nie znają. Nie są oni gorsi ale na pewno trudniejsi w relacjach biznesowych. Wśród biznesmenów znajdziemy takich co przykładowo trzymają się jednego lokalu i tkwią w nim nie szukając dalszego rozwoju. Takimi postaciami są właściciele burgerowni.
Relacja między zawziętym i upartym biznesmenem Royem a dwoma panami Mac przypomina bitwę o pomysły. Niestety bracia Mac kompletnie nie rozumieją Roya.
-Biznes to wojna– Mówi w jednym ze zdań Roy
fot.PIXIBAY
Przypomnijmy sobie trochę historii Maca. Słynny lokal powstał w San Bernardino. Miasto w Stanach Zjednoczonych, w stanie Kalifornia, na wschód od Los Angeles. Szukając w Wikipedii znajdziemy informację, że MacDonald’s to sieć barów szybkiej obsługi. Dziś jednak mówimy, że to restauracja spełniająca pewe wymogi. Wikipedia pisze,że Przedsiębiorstwo zostało założone 15 maja 1940 przez braci Richarda i Maurice’a McDonaldów.
Od 1953 roku firma udziela franczyz. Roy Crock w 1960 roku zmienił nazwę na McDonald’s Corporation. Jako spółka publiczna jest ono notowane na Nowojorskiej Giełdzie Papierów Wartościowych(NYSE) od 5 stycznia 1966. W 2007 McDonald’s dysponował 31 tysiącami barów szybkiej obsługi w ponad 119 krajach na całym świecie.
Film jest bardzo wartściowym filmem, momentami jest bardzo smutny. W piękny sposob pokazuje jak zarabia się pieniądze i przede wszystkim pokazuje,że sam pomysł nie wystaczy. Pomysł to zaledwie początek. Potem istotna jest determinacja o, której ludzie nam powtarzają.
Kilka zasad jakie uczy nas film o barze McDonalds:
- Jeśli stoisz w miejscu to w nim zostajesz
- To Ty decydujesz czy chcesz się rozwijać
- W Biznesie trzeba być elastycznym
- Nie poddawaj się jeśli coś ci w tym biznesie nie wyjdzie
- Przeczekaj kłopoty finansowe
- Zadbaj o swoje życie osobiste
- Biznes to wojna
- Sukces przyjdzie kiedy będziesz na niego gotowy
- Nie zamykaj się na to co mówią inni ale próbuj rozwiązać te problemy
- Komunikuj się i współpracuj z ludźmi podobnyymi do ciebie i twojego myślenia
Warto wspomnieć czym jest słynna franczyza.
Franczyza czyli system sprzedaży towarów i usług, lub technologii, który zakłada współpracę między niezależnymi przedsiębiorstwami. Franczyzobiorcą i franczyzodawcami. Nasz bohater Roy do franczyzobiorców wybierał ludzi pracowitych i ambitnych. Jego wybory zazwyczaj okazały się trafne. Do dziś kiedy idziemy do McDonald’sa dostajemy parago a na nim nazwisko właścicieli danego obiektu.
Franczyza zakłada też przepływ know-how od franczyzodawcy do franczyzobiorcy przez cały czas obowiązywania umowy franczyzowej. Istotą jest udzielenie praw (i przyjęcie obowiązków) poprzez zawarcie umowy franczyzy.
Cała historia pokazuje, że ktoś musi stracić. Ci, którzy powinni zyskać najwięcej poprzez swoje NIE tracą najwięcej. Nie bójcie się realizacji waszych celów i marzeń! – To także jedno z przesłań.