Połącz się z nami
Pecha Kucha Night Opole vol. 3

Pięć rocznic, z czego dwie opolskie, a cztery motoryzacyjne

WYDARZENIA

Pięć rocznic, z czego dwie opolskie, a cztery motoryzacyjne

Jak to możliwe, że dwa plus cztery w tym przypadku wychodzi pięć? Już wyjaśniam!

Rocznica pierwsza – opolska! Opolska, bo związana z obiektem, który przez lata swojej obecności w naszym mieście na stałe wpisał się w jego krajobraz. Chyba nie ma takiego dorosłego Opolanina, który by tego budynku nie znał. Zapewne i Ci, których PESEL nie ukończył jeszcze lat 18-stu, również w zdecydowanej większości go kojarzą. Mowa o Hali Widowiskowo – Sportowej „Okraglak”. Hali, która w tym roku obchodzi swoje pięćdziesięciolecie! Przez ten czas była świadkiem wielu przeróżnych wydarzeń. Jako arena sportowych zmagań, dostarczała nam radości z sukcesów, ale także goryczy z porażek. Był czas, gdy na swoim zdrowiu mocno podupadła, ale obecnie dumnie pręży się po bardzo gruntownej przebudowie. Teraz przyjdzie jej obcować na nowo z pojazdami, które także jak i ona pamiętają czasy poprzedniego ustroju.

Druga rocznica – i tu tajemnica naszej matematycznej zagadki zostanie rozwiązana – rocznica dualna, bo opolska, ale także i motoryzacyjna. Również bezpośrednio związana z „Okraglakiem”, bo dotycząca trzydziestolecia wystawy, na której przy tym właśnie obiekcie, zaprezentowano między innymi prototyp samochodu FSO Wars. Projektowany jako pięciodrzwiowy hatchback pojazd miał być następcą FSO Poloneza. Jego opolską prezentację oraz całą wystawę organizowała sekcja Pojazdów Zabytkowych przy Automobilklubie Opolskim w składzie Zbigniew Piec, Stanisław Tabisz, Wacław Hepner, Piotr Nowosielski, Krzysztof Krzyszkowski, Wojciech Nowosielski oraz Zarząd Automobilklubu.

Dzięki uprzejmości Pana Wojciecha Nowosielskiego poniżej prezentuję zdjęcia z jego prywatnych archiwów, na których zobaczyć możemy należące do Pana Wojciecha BMW R 25/2 z bocznym wózkiem Steib LS 200 z 1952 roku, FSO Poloneza z założoną klimatyzacją oraz właśnie FSO Warsa!

Trzecia rocznica, to… i tu wszyscy nabieramy głęboko powietrza, bo wszakże rzecz dotyczy auta, które jeszcze nie tak dawno całkiem nieźle sobie poczynało na naszych drogach, a Magda Masny z Wojciechem Pijanowskim regularnie rozdawali go szczęśliwcom, którzy właściwe zakręcili swoim kołem fortuny. Tak, tak, mowa o obchodzącym właśnie swoje czterdziestolecie zaistnienia na polskich i zagranicznych drogach FSO Polonezie. Tego wprowadzonego w 1978 roku do produkcji pojazdu, zaopatrzonego w nowoczesne jak na swoje czasy, pięcioosobowe i pięciodrzwiowe nadwozie, chyba nikomu szczególnie przedstawiać nie trzeba. Niestety, już od samego początku dźwigał on na swoich motoryzacyjnych barkach ciężar rozwiązań technicznych, które choć nieco poprawione, to jednak w głównej mierze opierały się na rozwiązaniach z Fiata 125p. Warto tu wspomnieć, że te same podzespoły wykorzystywane w Dużym Fiacie, na wskroś nowoczesnymi – delikatnie mówiąc – nazwać nie było można. I chociaż sukcesu eksportowego swojego FSOwskiego starszego kuzyna Polonez już nie powtórzył, to jednak zaistniał na prawie czterdziestu światowych rynkach doczekując się również montażu w systemie CKD w Egipice oraz… swoich chińskich podróbek! Przez swój motoryzacyjny żywot Polonez doczekał się licznych modyfikacji oraz wersji nadwoziowych, których jednym tchem nie sposób wymienić. A gdy dodać do tego jeszcze prototypowe i koncepcyjne rozwiązania, to i dwa czy trzy tchnienia będzie za mało. A wszystko to trwało do roku 2002, gdy ostatecznie Polonez z motoryzacyjnej sceny zszedł.

Czwarta rocznica związana jest już z pojazdami nieco większymi. Które w swojej niecowiększości królowały przez lata na polskich drogach. I w tym stwierdzeniu o królowaniu nie ma nic nadzwyczajnego, gdyż powszechnie wiadomo, że… Żuk to król dróg! I teraz oczywistym staje się, że mowa tu o kluczowym, przez wiele, wiele lat, produkcie Fabryki Samochodów Ciężarowych w Lublinie. Ten wprowadzony w 1958 roku na drogi próbną serią pięćdziesięciu sztuk dostawczak, wespół zespół ze swoją bliźniaczą pod względem technicznym Nysą, stanowił podstawę lekkiego transportu w prlowskiej i początkowo-kapitalistycznej Polsce. I gdy mowa tu o bliźniactwie technicznym, to chociażby delikatnie wtajemniczonym w historię Polskiej motoryzacji osobom przyjdzie natychmiast na myśl FSO Warszawa. Bo w końcu to na tej polskiej wersji radzieckiej Pobiedy opierały się dostawcze pojazdy, przez lata schodzące z taśm produkcyjnych w Lublinie i Nysie. Finalnie „król dróg” ze sceny zszedł w 1998 roku, więc na upartego można by i mówić o kolejnej okrągłej rocznicy przypadającej na bieżący rok.

Ostatnia, piąta, i największa… gabarytowo rocznica, to 70-iąt lat od pojawienia się na drogach pojazdów pod marką Star. Osoby z lekkim zacięciem matematycznym zapewne już się zorientowały, że w zaledwie trzy lata po wojnie powstała Fabryka Samochodów Ciężarowych „Star”, na bazie Zakładów Mechanicznych w Starachowicach założonych w 1920 roku. Przez wiele lat produkcji ze Starachowic wyjeżdżały pojazdy ciężarowe z układami napędowymi 4×2, 4×4 i legendarne, niezniszczalne i wszędzie przejeżdżające 6×6. Warto odnotować, że w początkowym okresie bramy fabryki opuszczały również i autobusy. Modeli, wersji i wariantów było tak wiele, że można by o tym książki wielostronicowe pisać. A gdy dodać do tego jeszcze liczniejsze zabudowy, które na ich bazie powstawały, to na jednym tomie na pewno by się nie skończyło. I szkoda tylko, że marka, która współtworzyła historię polskiego transportu drogowego, kończyła jako logo naklejane na ciężarówkach produkowanych przez firmę MAN.

Jak widać po powyższej liście, będziemy mieli co świętować na niedzielnym, IV Opolskim Zjeździe Pojazdów PRLu. A przechodząc już do samego wydarzenia, to warto odnotować, że zapraszamy wszystkich posiadaczy i fanów samochodów oraz motocykli wyprodukowanych w latach 1944 – 1991 w Krajach Demokracji Ludowej. Skoro już mowa o najbliższej niedzieli, to tajemnicą nie będzie, że wydarzenie odbędzie się w dniu 26.08.2018r. A kto przeczytał informacje związane z drugą rocznicą, ten już wie, że areną naszego Zjazdu są tereny wokół Hali Widowiskowo – Sportowej w Opolu. Z kolei osoby, które odwiedziły – czy to jako uczestnicy, czy też jako widzowie – poprzednie edycje Zjazdu, pewnie doskonale już sobie zdają sprawę, że nieodłącznym elementem wydarzenia będzie Rajd po Opolu śladami PRL-u. Podczas tego turystycznego, z poszanowaniem zasad ruchu drogowego, przejazdu, uczestnicy będą odpowiadali na pytania związane z budowlami i miejscami charakterystycznymi dla minionej epoki w naszym mieście.

Harmonogram spotkania przedstawia się następująco:

  • 10.00 – zbiórka, rejestracja załóg,
  • 12.00 – start pierwszej załogi w Rajdzie po Opolu śladami PRL-u,
  • 12.30 – planowany powrót pierwszej załogi,
  • 13.30 – orientacyjny powrót ostatniej załogi,
  • 10.00 – 16.00 – prezentacja pojazdów,
  • około 16.00 – ogłoszenie wyników Rajdu i wręczenie nagród.

I gdy już przy nagrodach jesteśmy, to warto tu nadmienić, że przewidzieliśmy wręczenie aż 33 pucharów w różnych kategoriach! Wpisowe wynosi symboliczne 10 zł od załogi, natomiast dla widzów wstęp jest całkowicie bezpłatny. Dla pierwszych 130 załóg, które się zarejestrują i przyjadą na Zjazd, zapewniamy jedyną i niepowtarzalną pamiątkę w stylu PRL-u oraz posiłek.

Przy okazji naszego wydarzenia ogłoszone zostaną również wyniki i wręczone pamiątkowe puchary dla autorów najlepszych zdjęć nadesłanych na ogłoszony przez nas konkurs fotograficzny „Historia kołem się toczy”. Jury w składzie Sławomir Mielnik – członek Związku Polskich Artystów Fotografików, fotoreporter, współzałożyciel Fundacji Dwa Osiem oraz współorganizator Opolskiego Festiwalu Fotografii, Michał Grocholski – absolwent Instytutu Twórczej Fotografii w Opavie, CZ, pasjonat fotografii od 2000 roku, fotoreporter, współzałożyciel i Prezes Fundacji Dwa Osiem, współorganizator Opolskiego Festiwalu Fotografii oraz – z ramienia Zarządu Stowarzyszenia – moja osoba, wyłoniło nagrodzone i wyróżnione zdjęcia. Serdecznie dziękuję członkom jury za udział i okazane wielkie wsparcie w przeprowadzeniu tego konkursu. Zdjęcia zostaną zaprezentowane w postaci plenerowej wystawy. I gdy do tego miejsca dochodzimy, to pragnę złożyć serdeczne podziękowania firmie carq.pl – Auto z historią & historia auta, która jest sponsorem wystawy.
carq.pl – to historia dowolnego auta w aplikacji mobilnej. Wystarczy pobrać bezpłatną aplikację, zeskanować kod QR z dowodu rejestracyjnego pojazdu i otrzymać raport zawierający dane techniczne, historię oraz podstawowe koszty eksploatacji pojazdu. Dowiesz się czy pojazd ma ważne badania techniczne czy ubezpieczenie OC. Sprawdź auto na www.carQ.pl

 

Pragnę również złożyć serdeczne podziękowania Panu Prezydentowi Arkadiuszowi Wiśniewskiemu, Urzędowi Miasta Opola oraz Miejskiemu Ośrodkowi Sportu i Rekreacji w Opolu, dzięki którym, nasze wydarzenie może się odbyć w tym jakże ważnym dla nas historycznie miejscu.
www.opole.pl www.mosir.opole.pl

 

Dziękuję również sponsorom, którzy wsparli IV Opolski Zjazd Pojazdów PRL-u, a są to:

BZK Group Sp. z o.o. – podmiot z polskim prywatnym kapitałem, zajmujący się pozyskaniem surowców rolnych (rzepaku, zbóż i kukurydzy) przeznaczonych do przerobu w spółkach produkcyjnych, wśród których znajdują się Bakoma Sp. z o.o, Komagra Sp. z o.o., Polskie Młyny S.A., Bioagra S.A. i Bioagra-Oil S.A.
www.bzkgroup.pl/pl

Polskie Młyny S.A. – największy producent mąki w Polsce. Flagowe produkty to Mąka Szymanowska i Mąka Brzeska.
www.polskiemlyny.pl/produkty

BIOAGRA S.A. – jeden z największych w Polsce producentów etanolu przeznaczonego na cele paliwowe (bioetanolu) oraz etanolu spożywczego, a zarazem największy odbiorca kukurydzy w naszym regionie.
www.bioagra.pl

KOMAGRA Sp. z o.o. – jest producentem oleju rzepakowego na cele spożywcze pod marką Polski Olej Rzepakowy oraz na cele techniczne jako komponent do produkcji biopaliw.
www.smakbogatywnagrody.pl

BIOAGRA – OIL S.A. – z dostarczanych przez Bioagrę i Komagrę produktów wytwarza estry zwane biodieslem.
www.bioagra-oil.pl

BAKOMA Sp. z o.o. – największy w Polsce producent przetworów mlecznych.
www.bakoma.pl

MARMA Polskie Folie – jeden z największych przetwórców tworzyw sztucznych w Europie. Specjalizuje się w produkcji folii i wyrobów dla budownictwa, ogrodnictwa, rolnictwa oraz dla branży opakowaniowej.
www.marma.com.pl

Latex Serwis – jedna z największych firm w branży oponiarskiej w Polsce, oferująca swoim klientom kompleksowa obsługę w zakresie serwisu opon osobowych a także całodobowy serwis opon ciężarowych, przemysłowych i rolniczych.
opole.latex.net.pl

Piekarnia Wodnicki – jako jedna z niewielu piekarni rzemieślniczych na Opolszczyźnie, wytwarza chleb o tradycyjnej polskiej jakości.
www.piekarniawodnicki.pl

Miraculum S.A. – polska firma kosmetyczna, której produkty to nowoczesne kosmetyki do pielęgnacji twarzy i ciała, wyroby perfumeryjne, preparaty do depilacji oraz kosmetyki do makijażu. W szerokiej ofercie Miraculum są między innymi produkty kultowych, legendarnych i ponadczasowych marek Być Może…, WARS oraz LIDER. Dzięki firmie Miraculum, nagradzane w czasie Zjazdu osoby otrzymają elegancki, pachnący upominek!
www.miraculum.pl www.sklep.miraculum.pl

Firma “LuKimport” – zajmuje się sprowadzaniem oraz doradztwem z zakresu importu, kupna, sprzedaży samochodów osobowych, dostawczych oraz motorów z krajów UE.
www.lukimport.pl

Nasze wydarzenie wsparł również polski producent wysokiej jakości klocków konstrukcyjnych – firma COBI SA. Klocki COBI produkowane są w Polsce w zakładzie produkcyjnym w Mielcu z materiałów pochodzenia europejskiego. W serii Youngtimer Collection odnajdziemy wiele licencjonowanych modeli klasycznych pojazdów, wydanych za zgodą i wiedzą właściciela licencji. Są wśród nich samochody takich marek jak FSO, Trabant, Wartburg oraz Fiat 126p.
www.cobi.pl/klocki/youngtimer-collection/

 

Pragnę również złożyć serdeczne podziękowania Politechnice Opolskiej i osobom z tej uczelni, z którymi miałem przyjemność prowadzić rozmowy i których wsparcie przybliżyło nas do celu, jaki jest chęć zaprezentowania szerszej publiczności kolejnego znaczącego kawałka historii polskiej motoryzacji. Dzięki Państwu będziemy w stanie wspólnie pokazać osobom odwiedzającym Zjazd jakże ważne historycznie fakty dla naszej rodzimej motoryzacji oraz zaprezentować pewien unikalny, bo prototypowy pojazd.
www.po.opole.pl

A co się kryje pod tymi, jakże myślę jeszcze enigmatycznymi, słowami? A to niech póki co pozostanie jeszcze niespodzianką 😊 Zachęcam do śledzenia naszego wydarzenia na Facebooku oraz oczywiście do odwiedzenia nas już w najbliższą niedzielę!

Z zawodu informatyk – programista. Współwłaściciel spółki informatycznej netkoncept.com – w swojej zawodowej historii współtworzył wiele rozwiązań i usług IT. Na swoim koncie ma między innymi planer turystyczny sway.to oraz system zarządzania treścią SkyCMS. Współwłaściciel biura projektowego KONSTRUKTON. Jego wielką pasją są stare samochody, głównie te z polskimi korzeniami. Współzałożyciel i członek zarządu stowarzyszenia Opolski Ruch Pojazdów Zabytkowych.

1 Komentarz

1 Komentarz

  1. Wojciech Nowosielski

    2018-08-24 w 08:19

    gratulacje za świetny tekst 🙂 Powodzenia na Zjeździe 🙂

Musisz być zalogowany, aby zamieścić komentarz Login

Zostaw odpowiedź

Więcej w WYDARZENIA

Pecha Kucha Night Opole vol. 3
Do góry