Połącz się z nami

Techniki manipulacyjne stosowane w reklamie.

BIZNES

Techniki manipulacyjne stosowane w reklamie.

Techniki manipulacyjne to sposoby manipulowania określoną grupą społeczną lub jednostką. Wykorzystuje się je w przekazach medialnych oraz reklamach telewizyjnych (Lepa,2017). Manipulacja to każda próba wpłynięcia na emocje danej osoby, aby działała w określony sposób lub poczuła określoną rzecz. Chociaż jest to powszechne w relacjach międzyludzkich, często zdarza się również na szerszą skalę. Reklamodawcy rutynowo próbują manipulować emocjami ludzi, aby skłonić ich do zakupu produktu.

W reklamach zastosowane techniki manipulacyjne mogą obejmować takie elementy jak kolor, obraz, dźwięk oraz język. Manipulacja obrazem jest najważniejszą częścią perswazji, ponieważ dzięki zmysłowi wzroku odbiorca odbiera przekaz reklamy. Najlepszą formą wizualną jest zastosowanie określonych zasad, tak aby reklama lub produkt był wyświetlany podczas promocji. Niektórzy reklamodawcy używają technik do prawidłowego pozycjonowania tekstu i ilustracji w reklamie oraz gdzie umieścić logo, aby przyciągnąć dużą liczbę klientów. Projektanci graficzni tworzą wizualizacje oraz wprowadzają różne pomysły w taki sposób aby zwiększyć zainteresowanie produktem.

Kampanie reklamowe produktów codziennego użytku często skupiają się na dźwięku – głosu narratora albo melodii sloganu – który jest wielokrotnie powtarzany w reklamie. Zmysł słuchu jest na drugim miejscu względem efektywności działań marketingowych wykorzystywanych w reklamie. Odpowiednia  ścieżka dźwiękowa jest kluczowa w pobudzeniu naszego napięcia. Najważniejszymi czynnikami doboru ścieżki dźwiękowej jest sprecyzowanie grupy docelowej oraz celu reklam. Rolą dźwięku  jest pobudzenie naszej wyobraźni i wzmacniać emocje słuchacza tak, aby produkt i marka były dobrze kojarzone. Na przykład, przed Bożym Narodzeniem marka Coca-Cola prezentuje swoje świąteczne kampanie reklamowe. Gwiazdkowe spoty mają wprowadzić nas w świąteczny nastrój. Piosenki świąteczne i odgłosy zimy w reklamach mają zachęcić odbiorców do kupienia produktów

Funkcja językowa w reklamie jest również środkiem odpowiedniej manipulacji. Dzięki odpowiednim słowom możemy przekonać ludzi do właściwego postępowania. Argumenty i odpowiednie chwyty marketingowe są ważne przy opisywaniu produktu. Często negatywne cechy produktu są pomijane, aby nie zostały zapamiętane. Stosowane są synonimy słów, które często stają się pozytywną częścią promocji produktu. Techniką językowej manipulacji w reklamie jest stosowanie przymiotników wartościujących produkt. Konsumenci używają stopni wyższych i najwyższych, takich jak “najlepszy”, “najnowszy” i “najtańszy” w celu zachęcenia do kupienia.

Jedną z podstawowych zasad, która jest ważna w marketingu, jest kolor logotypu. Kolor produktu i logotypu producenta są bardzo ważne w reklamie. To właśnie kolory wpływają na emocje związane z produktem. Wybór koloru w kampanii reklamowej nie jest przypadkowy. Na przykład czerwień uważana jest za kolor, który przywodzi na myśl siłę, energię, pasję i emocje. Jest to również produkt stymulujący konsumpcję i dlatego wpływa na widza (The Psychology of Color). Kolor czerwony wpływa również na szybkie i lekkomyślne zakupy. Efektywne użycie opisanych metod manipulacji jest w stanie doprowadzić do sukcesu marketingowego na szeroką skalę. Dowodem na to jest choćby fakt, że 94% populacji świata rozpoznaje logo Coca-Coli (Master-opt.ru,nd). Mając w myślach to, w jaki sposób reklama wpływa na zachowanie odbiorcy, można powstrzymać się od zbędnych zakupów. Będzie to ulga zarówno dla portfela, jak i dla nas samych.

Źródła:

Historia Coca Coli (Coca Cola) – ciekawe fakty i wydarzenia, pobrane z https://master-opt.ru/pl/cola-istoriya-brenda-istoriya-kompanii-coca-cola-koka-kola-interesnye-fakty-i.html

Lepa,A. (2017), Świat manipulacji. Pobrane z https://doci.pl/dareks_/adam-lepa-wiat-manipulacji-socjotechnika-1997r+fsmsn8

The Psychology of Color: How Coca-Cola Captured Hearts around the World. strategicfactory.com, https://strategicfactory.com/about-us/blog/the-psychology-of-color-how-coca-cola-captured-hearts-around-the-world.html.

Kontynuuj czytanie
Może Ci się spodobać...

Więcej w BIZNES

Do góry