BIZNES
ZUS prosi wnioskodawców: nie podpisujcie się Jan Kowalski
Brak podpisu i niepełny numer rachunku bankowego to główne błędów jakie popełniają przedsiębiorcy we wnioskach o pomoc w ramach tzw. tarczy antykryzysowej. ZUS apeluje o rzetelne sporządzanie dokumentów.
Do opolskich placówek ZUS wpłynęło już 16,5 tys. wniosków o zwolnienie z obowiązku opłacania składek, o wypłatę świadczenia postojowego czy o odroczenie terminu płatności składek. Jeżeli w dokumentach są błędy, to niestety rozpatrywanie sprawy się przedłuży.
– Poprawnie wypełniony wniosek pomaga w automatycznym rozpatrzeniu sprawy. Jeśli w odpowiednim miejscu nie ma podpisu, numer konta bankowego jest zbyt krótki albo zamiast wynagrodzenia wpisana jest stawka godzinowa to musimy to wyjaśniać, a to trwa. Musimy kontaktować się z wnioskodawcą, a to wydłuża wypłatę świadczenia postojowego czy zwolnienie z opłacania składek na ubezpieczenia społeczne – Sebastian Szczurek, regionalny rzecznik prasowy ZUS
Oświadczenie z pełnymi danymi i podpisem faktycznego wnioskodawcy znacznie przyspiesza termin wypłaty świadczeń. Formularz z błędami wymaga postępowania wyjaśniającego. Pracownicy ZUS dzwonią, piszą maile, by ustalić fakty bądź proszą o ponowne wypełnienie dokumentów.
– Podpisywanie się jako Jan Kowalski, czyli bezrefleksyjne kopiowanie danych z wzorów formularzy udostępnianych na naszej stronie internetowej nie jest najlepszym pomysłem, a to też się zdarza. Innym błędem jest wysyłanie skanów dokumentów na adres mailowy Centrum Obsługi Telefonicznej ZUS. To nie jest kanał do dostarczania wniosków o wypłatę świadczeń czy o zwolnienie z opłacania składek. Warto zatem przyłożyć się do starannego wypełnienia druków – Sebastian Szczurek, rzecznik prasowy ZUS w Opolu.
Wnioski do ZUS można składać elektronicznie (za pomocą Platformy Usług Elektronicznych) lub papierowo. Wszelkie informacje na temat tego, kto może skorzystać z ulg, gdzie składać wnioski i jak je wypełnić, można znaleźć na stronie internetowej Zakładu Ubezpieczeń Społecznych.
Foto: Pixabay