Połącz się z nami

Magazyn Opolski

RTM, czyli Real Time Marketing – co to jest? Przykłady publikacji w social media.

onpoint

BIZNES

RTM, czyli Real Time Marketing – co to jest? Przykłady publikacji w social media.

Trend w marketingu, który zmienia charakter komunikacji w internecie. Nowoczesna i oryginalna promocja, gdzie liczy się szybka reakcja. Czym jest Real Time Marketing i dlaczego warto go stosować w działaniach marketingowych?

Czym jest Real Time Marketing?

Real Time Marketing (RTM) jest to błyskawiczna reakcja na bieżące wydarzenia. Im szybciej ona nastąpi, tym większą będzie miała wartość dla potencjalnych klientów. Takie działania mają na celu realny wpływ na wzrost sprzedaży lub wzbudzenie zainteresowania. Głównym elementem jest publikowanie treści teraz tzn. w czasie rzeczywistym. Ceni się tu umiejętność „wstrzelenia się” z szybkim i trafnym przekazem.

Trzeba zaznaczyć, że dobrze zrealizowane działania RTM sprawią, że marka będzie bardziej rozpoznawalna i trafi  do większej liczby odbiorców w ciągu kilku godzin. Jednak może wystąpić ryzyko, gdy nasze działania będą nie do końca przemyślane. Reakcja może przejść bez echa albo spotkać się falą krytyki.

Dlaczego warto stosować RTM w działaniach marketingowych?

Stosowanie RTM wymaga od marketingowca wysokiej kreatywności, zaangażowania, szybkości a nawet humoru. Klienci doceniają, gdy marka potrafi w żartobliwy sposób przedstawić lub skomentować zaistniałą sytuację. Trzeba uważać co się publikuje, aby nie stracić zaufania odbiorców.

Działania RTM pozwalają na szybkie zwrócenie uwagi na konkretny produkt czy markę, zwiększa liczbę obserwujących oraz zaangażowanie odbiorców. Ten zabieg marketingowy również poprawia konwersję i ROI (return on investment), czyli zwrot inwestycji. Te elementy sprawiają, że większość marek decyduje się na takie zabiegi, aby zaistnieć na rynku i poprawić swoje wyniki.

Każdy specjalista od marketingu powinien śledzić newsy oraz być biegły w aktualnych trendach w mediach społecznościowych. Wnikliwy research pozwoli ekspertowi na szybką interwencję w mediach i uprzedzenie konkurencji  na zasadzie „akcja-reakcja”. Inspiracją do tworzenia contentu mogą być wydarzenia związane ze sportem, polityką, historią czy kulturą.

5 TOP RTM w Polsce (od 2020 roku)

1. Mata przyłapany na chilloucie (2022r.)

Team marketingowy sklepu sportowego Decathlon został zainspirowany zatrzymaniem Maty przez policję za posiadanie półtora grama marihuany. Na reklamie widoczny jest ich produkt, gadżet do ćwiczeń z nawiązującym do sytuacji podpisem: „Mata przyłapana na chilloucie”. 

2. Lewandowski w Barcelonie (2022r.)

Po potwierdzeniu transferu Roberta Lewandowskiego z Bayernu Monachium do FC Barcelony zespół kreatywny Decathlonu szybko zareagował na informację i pochwalił decyzję polskiego napastnika.

3. Krakowski Langun (2021r.)

Historia zabawna, ale mieszkańcy krakowskiego osiedla wystraszyli się myśląc, że na drzewie utknęło dzikie i niebezpieczne zwierzę. Po przyjechaniu służb okazało się, że to nie zwierzę lecz… croissant. Prawdopodobnie został wyrzucony z jednego z okien, następnie utknął na drzewie. Media szybko podłapały news`a, jednym z twórców był supermarket Aldi.

4. Mistrz RTM

Jednym z najlepszych działań marketingowych w czasie rzeczywistym może pochwalić się przedsiębiorstwo IKEA. Dział kreatywny wspomnianej firmy za każdym razem potrafi wbić się idealnie w trendy. Gdy na ekrany kin wchodził nowy film o Jamesie Bondzie „Nie czas umierać” użyli do reklamy zegar o nazwie podobnie brzmiącej do nazwiska głównego bohatera, wykorzystując znany cytat „Jestem Bond, James Bond”.

5. Ekipowe papierki wartościowe (2021r.)

Ekipa Friza wstrząsnęła polskim rynkiem wypuszczając swój nietuzinkowy/megaoryginalny produkt. Stał się on towarem niezwykle pożądanym. Opakowania po lodach można było znaleźć na stronach aukcyjnych. W pewnym momencie wartość ich cen sięgała, aż kilku tysięcy złotych. Fenomen Ekipy podpatrzyła jedna z sieci handlowych LIDL, która wprowadziła produkt do swojego asortymentu i zareklamowała go hasłem „Papierków wartościowych”.

Autor: Marlena Penc – członkini koła SKN onPoint przy kierunku Media i Komunikacja w Biznesie, WSB w Opolu

Więcej w BIZNES

Do góry
Skip to content